Performance
Department.

WeChat, de toekomst in Nederland?

28/03/2018
Koen Bol

De meeste mensen doen het ongeveer, niet schrikken, 80 keer per dag: hun telefoon checken. Staat er nog iets interessants op Facebook? Heb ik nog een leuk appje of heeft er iemand nog een mooie foto op Instagram geplaatst? Ooit nagedacht over wat de toekomst zou kunnen zijn van al deze apps? Nee? Lees dan maar snel verder…

Wat is WeChat?

WeChat is het populairste platform van China en heeft ongeveer 800 miljoen actieve gebruikers. Het is één enorme app, waarop alles, maar dan ook echt alles, mogelijk is. Betalingen doen, (spraak)berichten verzenden, je ware liefde vinden, foto’s delen, hotels boeken en zo kunnen we nog eindeloos doorgaan. Dit platform is eigenlijk het operating system van de Chinezen en niet meer weg te denken uit het leven van een gemiddelde Chinees. Het is een geweldig voorbeeld van Chinese internet innovatie. Doordat alles in 1 app werkt, bindt WeChat de consument permanent aan zich. Zo wordt de gehele customer journey van de gebruiker in kaart gebracht en op die manier kan je als bedrijf de consument persoonlijk benaderen. Even een voorbeeld om een beter beeld te krijgen: als je een ongeluk hebt gehad, is het mogelijk om direct een foto van je auto te sturen. Vervolgens betaalt je verzekering je via WeChat Pay, zodat je meteen de garage kunt betalen. Super handig toch? 😉

Nederland aan de WeChat?

Wie dit nu leest, zal vast denken: waarom gaan bedrijven nu niet massaal aan de WeChat? Tja goede vraag, maar dit gaat niet gebeuren. Allereerst om de eenvoudigste reden dat de app voor het grootste deel nog in het Chinees is en nog maar heel weinig gebruikt wordt in Nederland. De andere reden is dat de belangrijkste functies van WeChat in Nederland niet zouden aanslaan. Best logisch als je denkt aan de vele cultuurverschillen tussen China en Nederland.

Hier een aantal van deze cultuurverschillen op een rijtje:

  • De basisfunctionaliteit en het essentieel succes van WeChat in China zijn spraakberichten. Over het algemeen vinden Nederlanders spraakberichten maar een beetje raar. Wij bellen of appen liever eventjes.
  • Stickers zijn een hele grote inkomstenbron in China. De meeste mensen in Nederland kennen vaak alleen emoticons en weten waarschijnlijk niet eens wat stickers zijn. Ook vinden we het iets ‘too much’ om stickers te versturen.
  • De machtsafstand is in China erg hoog, terwijl die in Nederland laag is. De overheid censureert alles wat de gebruiker doet met WeChat. De Nederlandse bevolking is geen fan van censuur en stellen privacy erg op prijs.

Innovatie door combinatie

De cultuurverschillen willen niet zeggen dat het model van WeChat (een alles-in-één app) hier in Nederland niet zou kunnen werken. Waarom zou bijvoorbeeld Whatsapp (met 9.8 miljoen gebruikers in Nederland), niet uit kunnen groeien tot één groot platform? Koppel hier een betaalsysteem, andere apps en functionaliteiten aan en je hebt al een aardig multifunctioneel platform.

Veel social media platformen zijn op dit moment al bezig met het toevoegen van extra functionaliteit om een grotere rol te gaan spelen in het leven van de gebruiker en om meer interactie te genereren tussen consument en bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan Instagram: door de toevoeging van bedrijfsprofielen kan je een contactbutton toevoegen aan je profiel, statistieken bekijken en promoties aanzetten. Het gaat interessant worden om te zien hoe iedereen in beweging zal komen en welke richting erop gegaan zal worden. Wie gaat de koploper worden? De strijd is begonnen…

Follow us

We send out a newsletter every month full of latest news, tips and tricks.

contactcontact

Donauweg 10, 1043 AJ Amsterdam
(020) 261 89 39
Open: 08:30 - 18:00
© 2020 Performance Department