Performance
Department.

Wanneer is een WooCommerce-webshop de juiste keuze?

27/01/2020
Koen Bol

Als je een aantal jaar geleden vertelde over een WooCommerce-website, schalde er een hard gelach. Dat is vandaag de dag wel anders. WooCommerce – de webshop-oplossing voor WordPress – is de laatste jaren bezig met een enorme inhaalslag. Dat komt mede door de flexibiliteit en de mogelijkheid om binnen een paar klikken alles te koppelen. Maar wanneer is WooCommerce de beste optie voor jou? Ik leg het je in deze blog uit!

Wat is WooCommerce precies en wat maakt het zo flexibel?

Als ondernemer in de onlinemarketingwereld, werk ik hartstikke veel samen met webshopeigenaren. En alle webshopeigenaren die ik WooCommerce aanbeval, zijn nu nog steeds hartstikke tevreden. Ik snap trouwens als je denkt dat dit een affiliate-bericht is, maar dat is het niet. Geen zorgen. Ik ben gewoon een fan van de plugin!

Maar wat maakt WooCommerce zo flexibel? Je leest het hier:

  1. WooCommerce is gemaakt voor WordPress, waardoor je profiteert van alles wat WordPress goed maakt. Voor ieder probleem bestaat een plugin. En heb je toch eens maatwerk nodig? Dan staat er een legioen aan WordPress-developers voor je klaar. Behoefte aan nog wat toelichting?
  2. WooCommerce is modulair opgebouwd en er zijn, zoals hierboven aangegeven, plugins voor alle problemen. En het fijne is: bijna al die plugins zijn gratis. Scheelt jou weer een karrevracht aan development-kosten.
  3. WooCommerce is te koppelen met alle betaalmogelijkheden die er wereldwijd bestaan.
  4. WooCommerce groeit mee met je bedrijf, aangezien het bruikbaar is voor ieder type product. Een veelgehoord argument is dat, wanneer je meer dan duizend producten verkoopt, Magento of een ander CMS beter is. Dit is echter een van de grootste fabels die er is. Als je wilt verkoop je een miljoen producten via je WooCommerce-webshop. Alles draait namelijk om het logisch indelen, niet zozeer om je software; je valt, met welke software dan ook, met veel producten toch vaak al terug op je Excel ex- en imports. En laat dit nu net een standaard-optie in WooCommerce zijn.
  5. WooCommerce is gemaakt om te verkopen. Best belangrijk, toch? Dacht ik. Naast je normale verkoop, biedt het tal van mogelijkheden om te koppelen met systemen als Mailchimp, Active Campaign en Hubspot. (Denk aan het opnieuw aanbieden van verlaten winkelwagentjes.) Verder is de focus op statistieken aanwezig en is alles makkelijk te koppelen met Google Analytics.

Tot zover de WooCommerce-reclame. Terug naar jouw situatie!

Is het slim om voor WooCommerce te kiezen?

Of je er goed aan doet voor WooCommerce te kiezen, is relatief simpel te bepalen. Voldoe je aan een van de volgende punten? Dan is het verstandig om WooCommerce te overwegen! 😉

  1. Je hebt een WordPress-website, plus een webshop die je huidige WordPress-site gaat ondersteunen. Kortom: je breidt uit.
  2. Je hebt veel functionaliteiten nodig voor de producten die je verkoopt, maar je budget is beperkt.
  3. Je marketingstrategie draait om content.

1. Je hebt een WordPress-website, plus een webshop die je huidige WordPress-site gaat ondersteunen.

Wat er vaak gebeurt, is dat een website gekoppeld is aan een webshop die zich op een subdomein bevindt. Je herkent dit aan de volgende opbouw: www.websitenaam.nl, met een webshop-url als shop.websitenaam.nl. Dit is over het algemeen niet goed voor je vindbaarheid, omdat het opzetten van zo’n subdomein je in feite opnieuw laat starten.

Met WooCommerce gaat het anders. Deze alternatieve werkwijze heeft als voordeel dat je profiteert van de autoriteit van je huidige domeinnaam.

Een voorbeeldje: je nieuwswebsite of blog loopt goed en je besluit, ondersteunend aan je content, producten te verkopen. Aangezien meer dan een derde van alle websites op WordPress draait, is de kans groot dat jij dit CMS-systeem ook gebruikt voor je website. WooCommerce is dan dé perfecte oplossing. Door WooCommerce te installeren in je huidige WordPress-thema, kun je na de setup meteen jouw producten bij de gewenste blogs, pagina’s en artikelen plaatsen.

2. Je hebt veel functionaliteiten nodig voor de producten die je verkoopt, maar je budget is beperkt.

Is bovenstaand het geval, dan is WooCommerce een optie die je absoluut mee moet nemen in je afweging. Moet? Ja, moet. Het kan namelijk aantrekkelijk zijn om te gaan voor een advertentie waar je voor € 9,99 een webshop afneemt. Helaas kom je er in een later stadium achter dat je webshop beperkt is en je al snel te veel betaalt voor de extra gewenste functionaliteiten.

Ik zie je denken: wat kost een WooCommerce-webshop dan? Op deze vraag kan ik je geen specifiek antwoord geven. Het ligt er vooral aan waar je precies hulp bij zoekt. De tijd zit ‘m vaak niet eens in het bouwen van de webshop, maar in het nadenken wat er in jouw situatie het handigst is qua indeling. En laat dit laatste nu net zijn wat je webwinkel maakt of breekt.

Een reële schatting is dat je voor een mooie, maar simpele webshop, zo’n 3000 euro neertelt. Stukje duurder dan die € 9,99 per maand. Maar het is volledig jouw webshop, je bent flexibel en je hebt een basis waarmee je kunt groeien. En met WordPress als basis, kun je alles direct optimaliseren om zo je verkoopcijfers door het dak te laten gaan.

3. Je marketingstrategie draait om content.

De allerbelangrijkste reden om WooCommerce te kiezen, is een marketingstrategie die draait om content. Andere pakketten zijn ontwikkeld voor één ding: producten verkopen. Als jij een goed blog, of een ondersteunende pagina, wil hangen aan je webshop, dan ben je bij pakketten als Magento, Lightspeed en de shops die je op maandbasis afsluit, aan het verkeerde adres.

WordPress is gemaakt om content te verspreiden en WooCommerce om producten te verkopen. Combineer je deze twee, dan vloeit daar een CMS-baby uit voort die makkelijk concurreert met de ‘gevestigde orde’.

Leg ze het vuur daarom aan de schenen, op een betaalbare manier. Laten we even bellen over de mogelijkheden! 😉

Follow us

We send out a newsletter every month full of latest news, tips and tricks.

contactcontact

Donauweg 10, 1043 AJ Amsterdam
(020) 261 89 39
Open: 08:30 - 18:00
© 2020 Performance Department