Performance
Department.

Taco Bell en Burger King op zoek naar de perfecte knock-off

10/07/2017
Joey Bol

De Amerikaanse fastfood industrie zit in zwaar weer. Op iedere hoek van de straat zit wel een restaurant van naam en faam. Maar met zoveel keus is de concurrentie moordend. Hoe maakt de consument dan de beslissing om juist voor de één te gaan en niet voor de ander?

Mexicaans is hot

Yum Brands is het moederbedrijf van KFC, Pizza Hut en Taco Bell. Waar de eerste twee in omzet en groei blijven steken, blijft Taco Bell groeien en uitbreiden naar verschillende landen, waaronder Nederland. Het ligt niet enkel aan de toenemende voorkeur voor het Mexicaanse fastfood waardoor de kip en pizza het niet kunnen bijbenen. Het is vooral de vernieuwende groeistrategie die Taco Bell vleugels geeft.

Innovatie

Hoewel Taco Bell bekend staat om zijn gevulde Mexicaanse wraps, gaan ze op een intelligente manier een stap verder met uitbereiding van het assortiment. Zo hebben ze recent de Naked Chicken Chips geïntroduceerd: gefrituurde kip in de vorm van tortilla chips met een kaassaus. Inderdaad gefrituurde kip. Hadden we daar KFC niet voor? Nee. Taco Bell is de nieuwe ‘game changer’ in de kippenbusiness door in de afgelopen twee jaar vijf nieuwe gerechten te lanceren met gefrituurde kip.

Whopperito.

Niet alleen Taco Bell begeeft zich op terrein van de concurrent. Burger King introduceerde in 2016 de Whopperito als variant op de Whopper. Burger King zag de voorliefde voor Mexicaanse fastfood en merkte dat er steeds meer omzet kwam vanuit de drive-thru. De Whopperito, een uit de hand gelopen soort burrito, werd zo ontworpen dat het ding precies in de bekerhouder van je auto past. Ideaal toch? Mwah. Want waar je met je XL Cola dan naar toe moet, moest je zelf maar bedenken. De Whopperito heeft het niet lang volgehouden: er zat niemand te wachten op een slechte kopie van een geliefd origineel.

Taco Bell vs. Burger King

Waarom werkt de ene productinnovatie wel en gaat de ander de mist in? Een kwestie van nadenken. Taco Bell heeft een stappenplan bedacht en uitgewerkt en is binnen de lijntjes blijven kleuren met soms een enkele uitschieter erbuiten. Dat leren we niet voor niets op de basisschool. Gefrituurde kip in een taco was de eerste stap in de richting naar het nieuwe product. Logisch, want de taco ligt ze aan het hart en de gefrituurde kip moest de harten nog veroveren. Binnen de discipline van trouw blijven aan wat klanten verwachten en ze toch verrassen met iets nieuws, kwamen er steeds meer gerechten. Maar dus nog altijd met de kenmerkende Taco Bell ingrediënten zoals, taco’s, avocado ranch saus of tortilla chips.

Identiteitscrisis

Hoe anders ligt dat bij Burger King. Waar Taco Bell niet opeens met een pasta met tacosmaak op de proppen kwam, sloeg Burger King wel die weg in en kwam het met een totaal nieuw en binnen de range vreemd product. Met de Whopperito kleurde Burger King eigenlijk alleen maar buiten de lijntjes. Na een flitsende start faalde de Whopperito hopeloos: niemand die het concept begreep, niemand die erop zat te wachten.

Moraal van het verhaal: durf vooral te innoveren maar doe het op zo’n manier dat iedereen de innovatie kan begrijpen. Want als je klant niets van je move begrijpt, wordt het een kansloze missie. Dus Burger King: laat de Whopper gewoon lekker een hamburger blijven! We laten ‘m wel gewoon op de passagiersstoel liggen, de ketchup vlekken nemen we voor lief. En als er eens een Whopper Crisp voorbijkomt met een extra laag gecrushte taco chips op de kaas, dan willen we die best proberen. Want: if it looks like Whopper, it probably is a Whopper. En daar houden we van.

Follow us

We send out a newsletter every month full of latest news, tips and tricks.

contactcontact

Donauweg 10, 1043 AJ Amsterdam
(020) 261 89 39
Open: 08:30 - 18:00
© 2020 Performance Department